Pod Avsenikovo marelo v Begunjah na Gorenjskem je bila v četrtek, 8. septembra predstavitev dvojezičnega popisa življenjskega dela bratov Slavka in Vilka Avsenika, knjiga Zlati zvoki – Katalog Avsenikove glasbe 1953-2016.
Avtor knjige Aleksi Jercog v družbi Brigite Avsenik in Slavka Avsenika ml. (foto Media butik)
Avtor Aleksi Jercog je v sodelovanju z založbo Galerijo Avsenik in zunanjimi sodelavci na več kot 400 straneh popisal avtorski opus bratov Avsenik, ki je razdeljen v štiri sklope: diskografijo, katalog skladb, zgodovino in bibliografijo. Predstavitve so se poleg članov Avsenikove družine udeležili tudi nekdanji glasbeni sodelavci Slavka Avsenika in drugi ljubitelji njegove glasbe.
Aleksi Jercog je že pred leti napisal dve knjižni monografiji o zgodovini Avsenikove glasbe in sicer S pesmijo našo – 50 let o Avsenikovi glasbi na Tržaškem in Goriškem in S polko v svet - Glasbene poti bratov Avsenik, poleg tega je avtor enournega dokumentarnega filma Spomin – Naših 60 let ob Avsenikovih melodijah. Katalog Avsenike glasbe je nastajal tri leta.
»Ne vem, če se kdo zaveda, kako veliko delo je opravljeno, meni pa veliko pomeni. Kar eno olajšanje čutim, da sem to naredila za moža, seveda ob pomoči pridnih sodelavcev. Čeprav ni bilo tako mišljeno, saj je knjiga nastajala že v času, ko Slavko še ni bil bolan, je danes ta knjiga darilo mojemu možu,« je ganjena povedala Slavkova žena Brigita Avsenik.
Po besedah avtorja Aleksija Jercoga, zamejskega Slovenca, knjiga Zlati zvoki predstavlja družino Avsenik, blagovno znamko Avsenik in vse, kar sta brata Avsenik ustvarila v teh letih. Kot je povedal v pogovoru z voditeljico Sašo Pivk Avsec sta mu navdušenje za narodno-zabavno glasbo že od malih nog posredovala starša. Avtor pravi, da bi bili tudi naša duša, naše srce in sploh naš vsakdan brez Avsenikovih melodij bolj prazni in manj bogati.
»Če pomislimo, da smo to glasbo zamejci spremljali od samega začetka, da so Avseniki igrali v zamejstvu že januarja 1955, ko so se imenovali še Gorenjski kvartet in če se spomnimo, kolikokrat so bili gostje na radiu Trst A, potem lahko rečem, da smo zamejski Slovenci tesno povezani s tem zvokom. Avsenikova glasba nam predstavlja slovenstvo, tisto, kar mogoče v začetnih letih ansambla nismo imeli - slovenske besede in pesmi,« pravi avtor knjige Zlati zvoki Aleksi Jercog in dodaja, da so ljudje še danes ganjeni, ko pripovedujejo o Avsenikovih nastopih v zamejstvu.
V Založbi Avsenik, ki deluje pod okriljem Galerije Avsenik, pa tudi sam avtor, se zavedajo, da se bo kljub temeljitemu popisu in sodelovanju številnih zbirateljev, v prihodnosti zagotovo še našel kakšen podatek in album v svetu, ki je bil v knjigi spregledan.
»V preteklosti je raziskovalec Kohl naredil spisek vseh Mozartovih del, ki še danes, dvesto let od njegovega rojstva, služi celemu svetu za osnovo pri raziskovanju in izvajanju glasbe. In neverjetno je, da imamo že eno leto po smrti očeta tako knjigo, ki kaže kompletno delo Vilka in Slavka Avsenika, njuno življenje in hkrati tudi na prispevek naše mame, ki je že z notnimi zapisi pokazala, kako pomembna je njena prisotnost. S to knjigo je zaokroženo celotno življenje in delo očeta in strica,« je po predstavitvi knjige povedal Slavko Avsenik ml.
»Vesel sem, da je moje in bratovo delo popisano v tej diskografski knjigi, v tem velikem katalogu, zbrano na enem mestu. Tako se bo to ohranjajo za naslednje rodove, za vse tiste, ki jih ta glasba zanima in jih bo navduševala še v prihodnje,« je dal popotnico knjigi gospod Vilko Ovsenik.
Simon Golobič je eden tistih naših zbirateljev, ki Avsenikovo glasbo dodobra pozna tako po glasbeni kot diskografski plati. Sodeluje z več kot 700 zbiratelji po vsej Evropi, petsto izmed njih zbira izključno Avsenikovo glasbo.
»Knjiga Zlati zvoki je zanimiva tako za zbiratelje, ki bodo lahko dopolnili svoje osebne zbirke kot tudi za glasbenike, ki bodo v njej našli vse podatke o avtorjih skladb posameznih albumov. Delo se mi zdi zelo pomembno, saj je Ansambel bratov Avsenik glavni, reprezentativni predstavnik slovenske narodno-zabavne glasbe, ki je s to glasbo začel, z njo zorel in dozorel ter uspel ne le na domačih ampak tudi na tujih tleh,« je misli zbral zbiratelj Simon Golobič, ki mu gre velika zahvala s strani založbe Galerije Avsenik in avtorja osebno za njegov doprinos h knjigi.
Prvi Avsenikov album za domače tržišče vsebuje pet avtorskih skladb, ki so bile med največjimi uspešnicami v letih 1956-1959. Med posnetimi skladbami je tudi domoljubni valček Tam, kjer murke cveto. Besedilo je nastalo ob obisku Feryja Souvana v dolini Drage in gradu Kamen. V radijski verziji je zaslovela v izvedbi Marije Ahačič. Kot lahko preberemo v knjigi pa je bila slednja v Jugotonovem snemalnem studiu v Zagrebu zaradi vnetja grla prisiljena prepustiti mikrofon Danici Filiplič.
»Ena sama pesem je zaznamovala celo moje življenje in počutim se, da sem res tkala en majhen delček glasbene tkanine Avsenikovega ansambla. Na Avsenike imam izjemno lepe spomine in ves čas, ko sem živela v Torontu, mi je prav Avsenikova glasba tolažila domotožje,« pravi nekdanja Avsenikova pevka Marija Ahačič Pollak.
Eden najboljših kitaristov v narodno-zabavni zvrsti, poznan in priljubljen tako med glasbeniki kot tudi med publiko je Renato Verlič, ki sta ga brata Avsenik izbrala na avdiciji po upokojitvi Leva Ponikvarja. Od leta 2001 igra pri Hišnem ansamblu Avsenik.
»Avsenike primerjam z vrhunsko svetovno glasbo. Profesionalen pristop in izvedba na najbolj vrhunski ravni. To je to, kar Avsenike ločuje od drugih ansamblov,« pravi nekdanji kitarist v Ansamblu bratov Avsenik Renato Verlič.
»Knjiga je velike vrednosti, ne samo za družino Avsenik ampak vso Slovenijo. Avsenik je to glasbo pripeljal tako daleč, da je nenadkriljiva. Posebej zanimivo je, da je ta glasba segla v srca najrazličnejših narodov, na kar smo Slovenci lahko zelo ponosni. A Slovenci se naših umetnikov in pomembnih ljudi vedno zavemo šele po smrti. Tako se z umetniki ne dela. Veličino bi jim bilo potrebno priznati še za časa življenja, posebno takim, kot sta brata Avsenik,« pravi nekdanji klarinetist v Avsenikovem ansamblu Vito Muženič, ki mu je še danes pet minut pogovora z Vilkom Ovsenikom vrednih deset let življenja.
V Begunjah deluje tudi Glasbena šola Avsenik, na kateri poučujejo aktivni glasbeniki, učitelji glasbe in petja, ki imajo izkušnje in dosežke na področju igranja Avsenikove glasbe ter imajo ustrezno strokovno usposobljenost. Na predstavitvi knjige so poskrbeli za glasbeni del s skladbami Iz Hotemaž v Tupaliče, Sanjam o domovini, Zlati zvoki in Na Golici, pri kateri se jim je s harmoniko pridružil tudi avtor knjige Aleksi Jercog.
»Avsenikova glasba je sinonim za slovenstvo, za narodno zavest, za moč. Avsenik je zame umetnost v glasbi,« pravi ravnatelj Glasbene šole Avsenik Mitja Mastnak, ki je lani, le tri dni po smrti Slavka Avsenika zagovarjal diplomsko delo z naslovom Osnovno glasbeno izobraževanje v modulu Avsenik.
Knjiga Zlati zvoki – Katalog Avsenikove glasbe 1953-2016 je tudi estetsko dovršen izdelek, za kar gre zasluga oblikovalcu Žigi Culibergu. V prihodnjih mesecih bo avtor Aleksi Jercog s sodelavkami Galerije Avsenik knjigo predstavil v številnih slovenskih knjižnicah, zanjo pa je veliko zanimanje tudi drugod po Evropi. Izdajo knjige so omogoči sponzorski partnerji: Ministrstvo za kulturo, Združenje Sazas, Glasbena založbi Mistel Musik, Založba Obzorje in Zavod za turizem Radovljica.
Ko je govora o najbolj izvajanih in prodajanih avtorjih na področju narodno-zabavne glasbe v Evropi, ko govorimo o ansamblu, ki je imel okrog 10.000 nastopov in 40 let neprekinjeno deloval, prodal 32 zlatih plošč, od tega 2 platinasti in 1 z diamanti, za več kot 25 milijonov prodanih nosilcev zvoka v Nemčiji, Švici, Avstriji, Belgiji in Sloveniji, potem si druženja ob predstavitvi popisa celotne diskografije Ansambla bratov Avsenik ne gre predstavljati brez skladbe Na Golici, za katero je narejenih preko 400 različnih posnetkov. Kvintetu učiteljev Glasbene šole Avsenik se je pri največkrat predvajani inštrumentalni skladbi na svetu sinoči pridružil tudi Aleksi Jercog.
Ni izključeno, da se bo Aleksi Jercog v prihodnje lotil pisanja še kakšne knjige na temo Avsenikove glasbe, v tem trenutku pa si želi le enega večera, da na domačem kavču prelista svojo tretjo knjigo, ki je neprecenljiv vir podatkov za strokovnjake in vse ljubitelje Avsenikove glasbe, v miru in sam s seboj
_________________
Skromnost je vrlina vsakega človeka!