Revolucionarne rokerje iz Nove Gorice je širša slovenska javnost spoznala pred nekaj leti, ko so s svojo nevsakdanjo pojavo, samosvojim imidžem in suverenimi koncertnimi nastopi razgibali uspavano domačo rock sceno. Njihov prvi album v CD formatu "Novo vreme - stare dileme" (Shelter records, 1998), ki je doslej doživel ničkoliko ponatisov, jih je lansiral v sam vrh slovenske rokenrol scene, medtem ko njihov hit - sicer priredba Balaševićeve skladbe Računajte na nas - postane zaščitni znak skupine. Projekt z vsejugoslovansko tematiko je narejen v duhu osemdesetih in se konceptualno zaokroži z videospotom za priredbo Računajte na nas. Leto kasneje se Zaklonišče prepeva ponovno odpravijo v studio, kjer z istim producentom Žarkom Pakom posnamejo maxi-single Glasajte na nas (Shelter records, 1999).
Muriqui najbolji burekmejker na BalkanuČe je bil z albumom "Novo vreme - stare dileme" narejen presek polpreteklega dogajanja v naši bivši domovini, je "četa iz Skloništa" z novim izdelkom začela na ironičen način secirati našo kruto realnost. Politični maxi-single, kot ga sami poimenujejo, je prvenstveno namenjen popestritvi predvolilne mrzlice; v naslovni kompoziciji bo vsak poznavalec jugoslovanske sedanjosti prepoznal vratolomno retoriko ene najbolj kontroverznih osebnosti zadnjega stoletja. Tudi preostale skladbe imajo močno politično konotacijo, še posebej pa velja izpostaviti kompozicijo Žitije Miće Muriquija, ki jih dokončno potrdi kot enega največjih bendov mlade slovenske rock scene. S ska satiro oziroma biografijo najbolj znanega "burekmejkerja" na Balkanu in širše so fantje nesporno dokazali jasnovidnost in odlično poznavanje trenutne etno-politične problematike v ex-YU. S snemanjem spota za udarno kompozicijo Žitije Miće Muriquija so na najlepši možni način proslavili prvo petletko obstoja. Vloge za tako rekoč najavo "soundtracka" filma o življenjskih peripetijah Miće Muriquija so na licu mesta razdeljene med člane skupine i njihove najbližje prijatelje, ki so nehote postali tudi zvezde njihovih kasnejših videospotov. Ta groteskna življenjska zgodba malega Miće Muriquija se začne v kosovskem Uroševcu oziroma v tamkajšnji "Sladćičarnici", kjer Mićo prodaja najboljše krempite na Balkanu. Nadaljuje se na stadionu FK Priština, kjer legenda bivše jugoslovanske prve lige Fadilj Muriqui uči svojega nečaka prvih nogometnih korakov. Spokojnega življenja našega junaka je v trenutku konec, saj po smrti Maršala Tita v ta del Balkana hitro zapihajo vetrovi vojne, medtem ko se v Muriquiju prebudijo patriotska čustva. S skladbo Žitije Miće Muriquija se je pričelo tudi tesno sodelovanje Zaklonišča prepeva z režiserjem Venom Jemeršićem, ki odtlej daje poseben pečat vizualizaciji njihovih videospotov. Videospot za skladbo Žitije Miće Muriquija je bil nominiran za spot leta 1999, medtem ko je leto kasneje postal eden največjih hitov na slovenski sceni. Od takrat dalje so prav duhoviti videospoti Vena Jemeršića postali nov zaščitni znak skupine.
Glasajte za nas, mi jedini smo spasKmalu po uspehu prvega dela biografije slaščičarja Miće Muriquija so se fantje lotili snemanja videospota naslovne skladbe Glasajte za nas in se s to agit-prop akcijo neposredno vključili v predvolilne boje volilnega leta 2000. Neposredno pred jesenskimi volitvami videospota na nacionalni televiziji ne pustijo predvajati, češ da bi se v njem lahko prepoznal kdo od domačih politikov bodisi v kretnjah bodisi v retoriki njihovega namišljenega kandidata Kradimirja Pendrekovića. Poleg videospota zato fantje v javnost pošljejo tudi spremni Manifest 2000. V njem opozarjajo na lakomno Avstro-germansko pošast (Jorg Haider) in konkvistadorski NATO imperializem ter tretjerazredne domače politikantske gnide, ki rovarijo proti odrinjenemu delavskemu ljudstvu. Kakorkoli že, videospot pod sloganom "Samo da prođe ova demokratija, pa da opet zaživimo ko ljudi" začnejo predvajati šele po volitvah.
Medtem ko se Zaklonišče prepeva pripravljajo na izdajo svojega tretjega albuma pod delavnim naslovom "Treći ustanak", spomladi 2001 lansirajo prvi single in videospot za prihajajočo ploščo. Skladba Mićo Muriqui ide u Holivud s tem logično zaključi trilogijo "Od bureka do revolucije - lik in delo Miće Muriquija". ...Počinje kataklizma kapitalizmaKot se izkaže pol leta zatem, je bila to njihova najbolj vizionarska stvaritev doslej, mediji pa jih postavijo ob bok samemu Nostradamosu. Verzi kot na primer "I dok Holivud gori, Mićo viče Šoti mori, počinje kataklizma kapitalizma" in "Mićo Muriqui je otiš'o u daleki Holivud, Mićo je Amere stavio pred strašan sud" bodo tako ostali zapisani v analih svetovnega prerokovanja, saj so ob Nostradamusu edini napovedali katastrofo, ki se je zgodila 11. septembra, in dodobra načela samozavest Američanov. Tudi ta spot na nacionalni televiziji doživi seciranje.
V skladbi Mićo Muriqui ide u Holivud kot gost zaigra na šargijo tudi vodja legendarnega sarajevskega ansambla Zabranjenog pušenja Sejo Sexon. Kmalu zatem skupini z inicialkama ZP&ZP podpišeta mednarodni pakt o sodelovanju. Začne se s skupnimi nastopi širom po Sloveniji, poleti pa pevec Vanja Alič kot posebni gost nastopa z Zabranjenim pušenjem na tako imenovani letni turneji po vseh večjih krajih od Krka do Dubrovnika. Tudi na Splitskem festivalu, kjer sicer zaradi čudnih nacionalnih komponent ostanejo brez uradne nagrade, zato pa jih z bučnim aplavzom nagradi tamkajšnja publika. Ker tudi Zabranjeno pušenje vneto snemajo novi album Bog vozi Mercedes, pevec Vanja Alič vrne gostovanje in skupaj s Sejom Sexonom odpoje skladbo Idol, sicer starejše delo Elvisa J. Kurtovića. Obenem pa tudi legendarni Elvis napiše in odrecitira uvodni intro na temo Odoh majko u rokere. Na albumu gostujeta še dva člana Zabranjenog pušenja, in sicer Bruno (violina) in Dragianni (kitara).
Jeseni 2001 končno izide novi album (producent je bil vnovič stari znanec Žarko Pak), ki namesto delovnega naslova "Treći ustanak" sliši na ime Odoh majko u rokere (Nika records, 2001). Ob tem se pojavi še drugi single in videospot z nove plošče "Hasan iz Azila", ki v reggae ritmih in z anti-globalističnimi slogani duhovito ponazori najbolj perečo problematiko tekočega leta - problematiko ilegalnih prebežnikov državne meje. Hasan is a good manKot vse videospote doslej, tudi slednjega posname "hišni režiser" Ven Jemeršić, zgodba pa je še toliko bolj "realna", saj pevec Vanja Alič isto leto služi civilni vojaški rok v Azilnem domu v Ljubljani, kjer glavnega akterja Hasana iz Irana tudi zares spozna. Glavno vlogo Iranca Hasana odlično odigra Predrag Bobić - Bleka, sicer basist Zabranjenega pušenja. Odtlej ga v Sloveniji poznajo izključno kot Hasana in s tem zasenči celo vodjo Pušenja Seja Sexona.Poleg stalne prisotnosti na slovenskih odrih in na vsakoletnih največjih slovenskih festivalih so Zaklonišče prepeva kot verjetno edini slovenski bend mlade generacije uspešno nastopali tudi v drugih predelih bivše Jugoslavije. Doslej so trikrat uspešno gostovali v Sarajevu, po enkrat v Zagrebu in Puli. 10. marca 2002 so Zaklonišče prepeva vnovič navdušili sarajevsko publiko na prvem samostojnem koncertu v polni dvorani Sloga.
DISKOGRAFIJA:
Nešto kao Džimi Hendrix (Shelter Rec./Panika '96)
Novo vreme - stare dileme (Shelter Rec./NIKA '98)
Glasajte za nas (Shelter Rec./NIKA '99)
Odoh majko u rokere (Nika records, 2001)
Sellam alejkum (Menart, 2004)
Člani skupine Zaklonišče prepeva so:
Vanja Alič, vokal
Miha Jerovec, kitara
Borja Bolčina, kitara
Damjan Mašera, trobenta in akustična kitara
Davor Skočić - Mafja, bobni in tolkala
Peter Baroš, sax in klaviature
Grega Robič, bas
bivši člani:
Uroš Buh, bobni
Mitja Marussig, bas
Ugo, bas
Mladen Bijeljac, bas
Klemen Kotar - Ups, sax in klaviature
[Srpsko-hrvatska verzija]